Jeg har jobbet i Preem siden 2016, og leder i dag virksomheten i Norge. Hovedansvaret mitt er å sikre drivstofforsyning til kundene våre – og å vise hvilke muligheter biodrivstoff gir for utslippskutt, samt jobbe for rammevilkår som gjør bruken mulig.
Å treffe folk jeg vanligvis ikke møter i hverdagen, få nye perspektiver – og sette fokus på viktige budskap. Det gir impulser og innsikt i hva som rører seg i bransjen og politikken.
Klimautfordringen. Alle løsninger som kutter utslipp må på bordet: elektrifisering, biogass, hydrogen og biodrivstoff. Kampen bør ikke stå mellom fornybare løsninger – men mot det fossile. Det viktigste er at løsningene er dokumenterbart bærekraftige, og at man stiller krav til utslippsreduksjon og lar markedet finne veien dit.
Jeg lar meg inspirere av at det skjer mye innen fornybart. Men endringene kunne skjedd raskere og mer kostnadseffektivt hvis myndighetene var teknologinøytrale og tydelige på målene.
Transportbehovet vil alltid være stort – for både folk og varer. Hvis vi ikke finner grønne løsninger for dette behovet, men i stedet forsøker å begrense transporten, risikerer vi å miste den politiske støtten som trengs for det grønne skiftet. Løsningen ligger i å tilby fornybare alternativer, ikke redusere friheten.
Innføring av dynamisk veiprising. Det vil sikre rettferdig betaling for veibruk, uavhengig av drivlinje – og samtidig sikre statens inntektsgrunnlag. Det er allerede gjennomført konseptvalgutredning for dette, og jeg mener arbeidet bør videreføres.
Preem har ambisjoner om å bli klimanøytrale innen 2035 – også i scope 3, altså selve forbrenningen av produktene våre. Det tilsvarer en mulig CO₂-reduksjon på 60 millioner tonn i året. Vi jobber med store investeringer i å erstatte fossil råolje med bioråstoff på raffineriene, og med å skape marked for økt produksjon av biodrivstoff i Norge og Europa.
– Bærekraftig biodrivstoff gir CO₂-reduksjon både her og nå – og på sikt – særlig i sektorer som er vanskelige å elektrifisere. Det kan brukes i eksisterende motorer, distribueres via dagens infrastruktur og gir normalt 80–90 % reduksjon sammenlignet med fossilt. I tillegg krever det ingen investeringer fra brukerne, og det gir reelle muligheter for utslippskutt i bl.a. skogbruk, sjøfart, luftfart og anlegg.
Jeg sender stafettpinnen videre til Kjell Olafsrud i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Mitt spørsmål: Hvorfor må biodrivstoff være en del av løsningen om klimamålene for tungtransporten skal nås?
Kjell Olafsrud (NLF) mener det trengs bedre kompetanse og en bredere verktøykasse med virkemidler for å få til reelle og raske utslippskutt.
Kristin B. Nebben i Drivkraft Norge etterlyser en mer teknologinøytral politikk som belønner utslippskutt – uavhengig av energibærer.
Overgangen til nullutslipp i tungtransport krever også politisk vilje og forutsigbare rammevilkår, sier Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.
Har du noen spørsmål? Ta kontakt her: