Mitt navn er Kristin Bremer Nebben, og jeg er administrerende direktør i Drivkraft Norge. Drivkraft Norge er bransjeforeningen for omsettere av drivstoff og energi. Våre medlemmer representerer 95 prosent av det flytende drivstoffmarkedet i Norge og 95 prosent av hurtigladermarkedet.
Arendalsuka er en svært spennende møteplass, og Samferdselsteltet er i så måte et sentrum for oss som er opptatt av transport og transportsektoren. Jeg gleder meg til å treffe gamle kjente og å stifte nye nyttige bekjentskaper.
En av de største utfordringene er hvordan vi skal få ned klimagassutslippene fra transportsektoren slik at vi når klimamålene i 2030 og 2050. Transportsektoren står for en tredjedel av klimagassutslippene i Norge, og det sier seg selv at hvis vi ikke lykkes her, når vi ikke de nasjonale klimamålene. For å få til dette må vi ta i bruk alle fornybare energibærere. Elektrifiseringen har kommet langt, men omstillingen tar tid, og elektrisitet alene er ikke nok. Derfor må vi også satse på biodrivstoff, biogass, hydrogen og e-fuels.
Jeg blir veldig inspirert av Sintefs prosjekt på veiprising. Dagens system med veibruksavgift på drivstoff er ikke lenger rettferdig, ettersom elbiler ikke bidrar til avgiftsinntektene. Et system med dynamisk veiprising, der man betaler etter hvor, når og hvordan man kjører, vil sikre likebehandling av alle trafikanter og skape et mer rettferdig og bærekraftig finansieringssystem.
Jeg tror de to tingene jeg har nevnt – hvordan få ned utslippene fra transportsektoren, og hvordan få på plass et rettferdig avgiftssystem – vil prege debatten. I tillegg vil spørsmålet om hvordan vi skal håndtere det store vedlikeholdsetterslepet på veinettet stå sentralt.
Vi må øke bruken av fornybare energibærere i transportsektoren, og det må satses på teknologier som fremmer økt bruk og produksjon av fornybart drivstoff og energi. Jeg mener vi bør utrede muligheten for å erstatte dagens omsetningskrav på biodrivstoff med en reduksjonsplikt som omfatter alle fornybare energibærere likt. Det vil gi større klimaeffekt enn å telle liter biodrivstoff alene.
Jeg har stor tro på at dynamisk veiprising vil bli framtidens system for å finansiere bruk av vei. Et slikt system vil gi mer rettferdig fordeling, stimulere til grønn transport og sikre staten forutsigbare inntekter.
Våre medlemmer har vært gjennom en stor omstilling – fra å kun selge fossilt drivstoff til å tilby en bredere produktmiks med elektrisitet, biogass og biodrivstoff. Energistasjonene har tilpasset seg en ny hverdag, og mange har utvidet tilbudet med hurtiglading og andre fasiliteter. Samtidig har andelen ubetjente stasjoner økt.
Behovet for flytende drivstoff vil likevel være stort i lang tid fremover, og det er foreløpig ingen som planlegger å avvikle bensin- og dieselsalget. Hvor fort utviklingen vil gå, er vanskelig å si – men tilbudet vil bestå i mange år ennå, parallelt med at nye energibærere tar stadig mer plass.
Jeg sender stafettpinnen videre til Audun Enger-Olsen i Preem. Mitt spørsmål til ham er:
Hvorfor er biodrivstoff et godt virkemiddel for å få ned klimagassutslippene i transportsektoren?
Hva rører seg i samferdsels-Norge akkurat nå?
I denne intervjuserien blir du kjent med menneskene bak aktørene som deltar i Samferdselsteltet under Arendalsuka. Vi stiller de samme spørsmålene til ulike profiler – om utfordringer, muligheter og veien videre for transport og mobilitet i Norge.
Følg med, og hør hva de ulike stemmene fra Samferdselsteltet har på hjertet.
Forhåndsbestill mat og drikke til deres arrangement gjennom vår dyktige cateringsleverandør.
Overgangen til nullutslipp i tungtransport krever også politisk vilje og forutsigbare rammevilkår, sier Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.
Har du noen spørsmål? Ta kontakt her: