– Det nytter ikke å sette mål uten å spørre hvem som skal betale regningen

I intervjuserien Stemmer fra Samferdselsteltet blir du kjent med noen av profilene som skal bidra i Samferdselsteltet under Arendalsuka. Vi stiller de samme spørsmålene – og lar deltakerne sende stafettpinnen videre.

Denne gangen møter vi Kjell Olafsrud, markedsdirektør i Norges Lastebileier-Forbund.

Hvem er du, og hva jobber du med?

Jeg heter Kjell Olafsrud og er markedsdirektør i Norges Lastebileier-Forbund. Det har jeg vært siden 2013. Min hovedoppgave er, som for alle andre i NLF, å gjøre hverdagen bedre for norske lastebileiere og sørge for like konkurransevilkår i næringen.

Hva ser du mest frem til under Arendalsuka?

Å treffe politikere og fagpersoner i offentlige etater – og gi dem en realitetsbeskrivelse av situasjonen i transportnæringen. Og så er vårt tradisjonelle medlemsmøte, som samler over hundre medlemmer, alltid et høydepunkt.

Hva mener du er den største utfordringen innen samferdsel akkurat nå – og hvordan kan vi løse den?

De urealistiske målene for utslippsreduksjon regjeringen har satt for næringen – uten å tenke på hvem som skal ta kostnaden eller hvordan det faktisk skal legges til rette for utslippsfri transport til en pris transportkjøperne vil betale.

Skal vi løse dette, må myndighetene lytte mer til næringen – både transportører og transportkjøpere. Det trengs bedre kompetanse og en bredere verktøykasse med virkemidler for å få til reelle og raske utslippskutt.

Hvilket samferdselsprosjekt lar du deg inspirere av?

Det er flere prosjekter som irriterer enn som inspirerer. Men digitaliseringen i samferdselssektoren i hele Europa er svært lovende. Vi synes det går litt sakte, men vi er overbevist om at det på sikt vil gjøre hverdagen bedre for dem som driver med transport – og bidra til rettferdig konkurranse.

Hva tror du vil prege samferdselsdebatten de neste 10 årene?

Transportbehovet kommer til å øke, så jeg tror og håper nøkkelordene blir utslippskutt og trafikksikkerhet. Men det er to områder som vil kreve nye måter å tenke på – og som fort kan bli veldig kostnadsdrivende hvis vi ikke er villige til å være litt utradisjonelle.

Hvis du fikk en blankosjekk til å forbedre norsk samferdsel – hva ville du brukt den på?

Først og fremst ville jeg brukt midlene på å få fylkesveiene opp på et nivå som gjør dem trygge og kjørbare. I tillegg ville jeg endelig få på plass døgnhvileplassene som har vært lovet i NTP i 15 år. Sjåførene fortjener bedre forhold enn de har i dag.

Hva må til for å gjøre samferdselssektoren enda mer bærekraftig?

Vi må bruke alle tilgjengelige virkemidler: høyere tillatt vekt og dimensjoner på kjøretøyene, smartere samlasting, mer digitalisering, og tydeligere krav i offentlige anbud. Transportkjøpere må også ta ansvar – både gjennom betalingsvilje og prioriteringer.

Og ikke minst: Vi trenger en massiv satsing på utbygging av strømnettet over hele landet.

Spørsmål fra forrige deltaker:

Audun Enger-Olsen, Preem Norge
Hvorfor må biodrivstoff være en del av løsningen om klimamålene for tungtransporten skal nås?

Fordi vi aldri vil være i nærheten av å nå målene uten bruk av biodrivstoff. I mange tilfeller gir det bedre miljøgevinst å bruke de moderne kjøretøyene vi har i dag med biodrivstoff, enn å bytte til en ny drivlinje.

Jeg vil også trekke frem beredskap. Vi har i flere år bygget ned depotene for flytende drivstoff rundt i landet. Biodrivstoff vil spille en nøkkelrolle hvis vi skal nå klimamålene – og samtidig sikre beredskap nasjonalt.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hva vil du spørre denne personen om?

Jeg sender stafettpinnen videre Aslak Celius i Oslo kommune.

Mitt spørsmål: Hva vil Oslo Kommune gjøre for å bedre forholdene for varelevering i Oslo Kommune og legge til rette for at yrkessjåfører kan få tatt sine lovpålagte pauser?

Av
Flere saker
- Løsningen ligger i å tilby fornybare alternativer, ikke å redusere friheten

Kampen bør ikke stå mellom fornybare løsninger. Det er fossil energi vi må fase ut.

Les mer
For å lykkes med klimamålene må vi ta i bruk alle fornybare energibærere

Kristin B. Nebben i Drivkraft Norge etterlyser en mer teknologinøytral politikk som belønner utslippskutt – uavhengig av energibærer.

Les mer
Teknologi alene løser ikke overgangen til nullutslipp

Overgangen til nullutslipp i tungtransport krever også politisk vilje og forutsigbare rammevilkår, sier Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.

Les mer
Kontakt oss

Har du noen spørsmål? Ta kontakt her:

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.